COLUMN

Ik heb een dochter van tien die ervan houdt om buiten te zijn. Ze is intelligent en leergierig, ze leest graag en goed, maar ze houdt niet van school en niet van zitten. Ze wil in de natuur zijn: kayakken, timmeren, gewassen verbouwen, vissen, avonturieren, dieren verzorgen, klimmen en hutten bouwen. Als ze groot is, wil ze biologie studeren met als specialisatie animal behaviour. Ze wil natuurbeschermer worden of scheikundige. Maar om dat te bereiken moet ze eerst tien jaar op school zitten, eerst op de middelbare school en daarna op een vervolgopleiding. Ik betreur dat. Ik vind dat ze moet leren schrijven en rekenen en vreemde talen leren spreken en al die andere dingen. Maar ik zou het fantastisch vinden als ze dat zou kunnen leren op een school waar ze ook kan kayakken, timmeren en tuinieren. Een school die meer dan gemiddeld aandacht besteed aan de grote vraagstukken van onze tijd. Een school die niet op schoolreis gaat naar de Efteling, maar naar de Wadden. Ik ben op zoek naar een natuurschool.

Wat stel ik me daar dan bij voor, een natuurschool? Nou, een school met speciale aandacht voor natuur en milieu. Een school waar vlinderonderzoek, vogeltellingen en dierverzorging deel uitmaken van het curriculum. Een school die leerlingen stimuleert om mee te denken over klimaatverandering, waterkwaliteit, overbevissing en overbevolking. Een school die wekelijks natuurexcursies organiseert: wadlopen, wilgen knotten, vogels ringen, fotograferen. Een school met een eigen moestuin en een eigen laboratorium.

Veel scholen in Nederland zijn zich aan het specialiseren en profileren. Naast het klassieke gymnasium (speciale aandacht voor klassieke talen), kennen we inmiddels het technasium (speciale aandacht voor bètavakken) en het entrepenasium (speciale aandacht voor ondernemen). Ook zijn er scholen met speciale aandacht voor sport (sportklassen), kunst en cultuur (kunstklassen) of muziek (MuziekPlusklassen). Is er dan geen enkele school met speciale aandacht voor natuur en milieu? Een naturasium, zogezegd? Jawel! Zeven Nederlandse basisscholen hebben zich geprofileerd als BiologiePlusSchool. Dit is onder andere terug te zien in de faciliteiten. Zo heeft Basisschool De Meander (Sauwerd) een zogenaamde Makkelijke Moestuin, en Daltonschool Neptunus (Amsterdam) een daktuin, een kas, een weerstation en een bijenkast. Basisschool Sint Albertus (Loosbroek) spant vooralsnog de kroon met een stal, een moestuin, een insectenhotel en een kinderboerderij. Naast deze school ligt bovendien een educatief centrum met slangen, spinnen, leguanen en andere reptielen. Een droom voor mijn dochter.

Alleen jammer dat alle BiologiePlusScholen basisscholen zijn. Voor zover ik kan nagaan er is geen enkele middelbare school in Nederland die zich profileert als ‘natuurschool’. Ook vind ik nergens een ‘natuurklas’. Zou dit gezien worden als te soft? Te eenzijdig? Te links?
Hoe dan ook, het is een feit dat leerlingen met specifieke interesse in natuur en milieu op dit moment alleen terecht kunnen bij de ‘groene’ vmbo- en mbo-opleidingen. Mooie scholen voor leerlingen die aan de slag willen als dierenartsassistent, veehouder of bloemstylist. Maar ze bereiden je niet voor op een wetenschappelijke opleiding. Voor havo-/vwo-leerlingen is er niets.

 

FOTO: Scholieren van de Sacajawea Middle School in Washington State.